Ya Allah kuatkan semangat hambamu ini untuk meneruskan perjuangan dalam mendidik anak-anak kecil di sekolah. Minggu ini saya di serang dengan selsema dan batuk. hilang suara, mata berair dan badan panas. nak ambil mc tp sayang nak tinggal pnp.

Batuk dan selsema ni mungkin disebabkan cuaca yang panas+hujan, kurang air masak dan tidur lambat. Bagi saya kalau praktikum tak demam memang tak sah. Setiap kali praktikum mesti demam.

Saya tahu ini adalah ujian dari Allah. Mungkin Allah nak tahu kesabaran dan ketabahan saya dalam menghadapinya. Alhamdulillah walaupun demam+batuk saya masih bersemangat lagi untuk ke sekolah.

Hari ini saya diobserve oleh pensyarah saya. Alhamdulillah waktu mengajar saya boleh bertahan kesakitan. Lepas observe saya terus ke tandas dan muntah. Mungkin sebab saya bertahan yang menyebabkan saya muntah. tekak pedih sangat. rasa macam nak nangis jer...tp hati kata kuatkan semangat wan....

Oklah hari rabu mengajar, nak sambung buat rph dulu.. nanti kalau ade aper2 citer nanti saya bgtau lagi...

p/s: Ingatkan sok nak pi klinik la..


Links to this post



♥♥.•*´¨`*•. (`'•.¸ (`'•.¸*¤* ¸.•'´) ¸.•'´) .•*´¨`*•.♥♥

♥♥ ...HIDUP ADALAH PILIHAN, MAKA PILIHLAH ... ." ♥♥
...
♥♥`*•.¸¸.•* (¸.•'´ (¸.•'´*¤* `'•.¸) `'•.¸) `*•.¸¸.•*♥♥


Hidup memang begitu banyak pilihan, dan kita harus memilih. Kebijaksanaan sungguh menentukan jalan apa yang seharusnya dipilih.


Kehidupan memang adalah pilihan, dan kita harus berani untuk memilih jalan yang kita inginkan. Namun ketika kita telah memutuskan sebuah pilihan hidup , tentunya bisa salah bisa benar tatkala kita harus memilih . Namun itulah resiko hidup yang harus kita lakukan.


Keraguan yang kita miliki justru kadang bisa membuat kesimpangsiuran jalan hidup. Singkirkanlah keragu-raguan itu, jangan biarkan menyelimuti seluruh hidup kita.


Saat memilih dan itu ternyata benar, anggaplah itu keberuntungan dan harus dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya sebagai jalan kehidupan yang harus dipegang dengan sungguh-sungguh. Jadikan sebagai pilihan hidup menuju hidup yang lebih baik . Bersyukur dan berterimakasih atas pilihan yang benar yang telah diputuskan dan sebagai nasib baik yang telah didapatkan. Bahwa itu adalah sebagai kehendak Tuhan atas hidup kita dijalan yang seharusnya ditempuh dan dilalui.


Namun ketika, kita anggap pilihan yang dipilih itu adalah jalan salah dan menyimpang dari yang seharusnya, tak perlu juga menyisakan waktu untuk menyesalinya dan menangisinya. Akan tetapi gunakanlah waktu yang ada untuk merubah kesalahan memilih itu diarahkan ke arah yang benar dengan memperbaiki sudut pandang dan cara hidup yang lebih baik dengan memetik pembelajaran atas kesalahan yang telah dilakukan dimasa lalu.


Jangan menjadikan kesalahan sebagai pembenaran bahwa kita adalah manusia yang tak lepas dari kesalahan. Karena dengan demikian , kesalahan akan berulang kembali dan menyebabkan kita tak bisa lepas dari kesalahan yang lebih dalam lagi. Pembenaran yang akan selalu menjadi senjata atas kesalahan yang telah dilakukan.

Selanjutnya akan berkubang dalam kesalahan yang membuat kita sulit untuk terlepas dan keluar dari kubangan kesalahan.


Hidup adalah sebuah pilihan,jalan yang benar atau salah, kita sendirilan yang akan mempertanggungjawabkan semuanya.

Kita harus ingat, bahwa Tuhan telah memberikan pada setiap dari diri kita sebuah pusaka dan radar kebenaran yang bernama Hati Nurani.


Bila setiap langkah kehidupan yang kita pilih, selalu menggunakan hati nurani sebagai patokan, maka tiada kesalahan yang akan terjadi. Karena hati nurani adalah juga sebagai tuntunan dari Ilahi menuju kepada kebenaran yang sejati.


Kinilah saatnya bagi kita sejenak untuk introspeksi diri akan pilihan hidup yang telah ditempuh.

Benar atau salah yang telah menjadi pilihan. Bila memang sudah benar, pertahankanlah sampai akhir hayat apapun yang terjadi. Namun bila ada kesalahan , janganlah ragu untuk berubah arah.


Semoga, apa yang telah kita pilih adalah jalan yang seharusnya kita lakoni menuju kesejatian diri.


Links to this post



assalamualaikum...

Rindu sangat2 kat blog warkahwan ni. Maaflah warkahwan, saya tidak sempat nak menjenguk kamu sepanjang dua bulan lebih ini disebabkan sibuk dengan praktikum.
Alhamdulillah. Malam ni saya tidak boleh tidur kerana teringin sangat nak tengok blog. rindu teramat sangat.huhuhu..

Sekarang saya sedang berpraktikum di sebuah sekolah di daerah sepang. ini adalah praktikum saya yang terakhir pada tahun ini. Moga saya mendapat kecemerlangan dalam praktikum ini. Walau jauh dari tempat belajar, kawan-kawan tetapi saya masih boleh meneruskan perjuangan saya sebagai guru di sekolah ini.

Sekolah ini dikategorikan sebagai sekolah luar bandar. Walaupun saya hidup dalam suasana kampung tetapi alhamdulillah seronok berana di sini. Cuma ada sedikit masalah yang tidak dapat dielakkan. saya juga dapat belajar bahasa jawa kat kampung ni antaranya ialah "orak eneng-tidak ada" "batak-kedekut" "ketek- kera""tepak-bekas pensel".. dan banyak lagi.

Jarak sekolah ini dari tempat saya belajar ialam 70km. Jauh tidak bermakna saya tidak boleh menjadi guru yang baik. ini baru praktikum belum lagi posting ke mana-mana. Orang kata baik susah sekarang dan senang kemudian. ini adalah pengalaman yang saya tidak boleh lupa di sini.

Saya juga banyak terlibat dengan aktiviti sekolah seperti latihan nasyid,menjadi fasilitator kem bestari solat dankem motivasi tahun enam di plkn dan menyertai sambutan perarakan maulidur rasul. Alhamdulillah dengan aktiviti sebegini banyak mengajar saya dalam melaksanakan aktiviti seperti ini. Kalau ada masa nanti, saya akanupload kan gambar semasa aktiviti di sekolah.

P/s: kepada tetamu-tetamu yang melawat blog ini, terima kasih banyak-banyak. insyaallah saya kan cuba aktif kan blog dari semasa ke semasa.. :)


Links to this post

Engkaulah HarapanKu