Dari mana nak mula ni? Apa yang aku tengok sekarang orang lebih pandai menilai seseorang dari segi luaran sahaja dan orang yang betul2 baik mudah dipijak dan dipandang serong oleh orang lain. kenape boleh jadi macam tu yer kawan2?

Tiada perkataan lain dah kecuali "Hipokrit". Aku paling tidak suka dengan perkataan ini. Perkataan ini pun dah melambangkan sikap seseorang itu. Kita boleh hipokrit kepada orang lain atau diri sendiri tetapi kita tidak boleh hipokrit kepada Allah SWT kerana DIA maha mengetahui segala perbuatan2 kita walau dimana berada.

Ini sedikit sebanyak makna "HYPOCRITE" yang di cari:

1. A person who pretends to have virtues, moral or religious beliefs, principles, etc., that he or she does not actually possess, esp. a person whose actions belie stated beliefs.

2. A person who feigns some desirable or publicly approved attitude, esp. one whose private life, opinions, or statements belie his or her public statements.

Kita hidup ini dalam bermasyarakat. kalau di sekolah kawan2 itu macam adik-beradik jer. kalau ada salah & silap saling nasihat-menasihati , tegur menegur dan jaga menjaga antara satu sama lain. Di dunia ini tiada manusia yang perfect tetapi kita boleh memperbaiki sedikit demi sedikit untuk menjadi lebih baik.

Kadang2 orang disangkakan baik, adalah orang yang selalu membuli dan mengata dr belakang? Apa nak jadi orang sekarang? Ingatlah ingin menilai seseorang itu bukan sekali pandang atau sekali berbicara dan terus mengatakan ia adalah seorang yang baik tetapi risik ia dengan baik daripada kawan2 terdekatnya. InsyaAllah, kita akan mendapat kawan yang betul2 baik. (syukur alhamdulillah)

Ma aku selalu berpesan selalulah memilih kawan dan jangan mudah menyanka orang dengan keburukan kerana kita tidak tahu kebenarannya. So, beringatlah kawan2 juga untuk diriku sendiri. Bukan mudah untuk cari teman yang bersama kita masa susah & senang.

Di dalam masyarakat, senario atau gejala sifat munafik ini semakin berkembang dan menular, bukan saja di kalangan mereka yang tidak berpendidikan agama malah di kalangan mereka yang mempunyai latar belakang pendidikan agama juga. (fikir2kan lah)

Jadi,berilah peluang kepadanya untuk membersihkan dirinya dulu daripada ciri-ciri munafik seperti berkata bohong, mungkir janji, tidak amanah dan melampau dalam perseteruan. Seharusnya kita berganding bahu mencari jalan secara psikologi dan hikmah untuk menghapuskan sifat dan sikap hipokrit ini.

p/s: Nasihat ini untuk diriku juga. Moga aku juga dapat memperbaiki diri ini
seadanya.


This entry was posted on 9:58 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    diba said...

    huh...i hate hipkrit!..haa
    dont be like that k..hee

    smile~;D

    weh..tiket ak trun KB..xdr tuk psir putih...huhu

  1. ... on December 7, 2009 at 2:03 AM  
  2. sujah said...

    hehe.. akhirnye ko sampai gak kan qlate..hehe

  3. ... on December 12, 2009 at 5:33 AM  

Engkaulah HarapanKu