Salam.
Pagi-pagi lagi ibu telah mengajak saya dan kakak ke rumah kawan lama ibu untuk melihat keadaannya yang baru menghadapi penyakit "STROKE".
Terkejut juga dengan berita ini daripada ibu kerana kawan lama ibu adalah jiran lama kami dahulu masa kami tinggal di Quaertes Kesihatan di Wakaf Bharu dahulu.

Ibu mengetahui berita ini daripada kawan-kawan sekerja semasa ibu bertugas sebagai jururawat dahulu. Kami sampai di rumahnya pada pukul 11 pagi. Melihat keadaannya saya, kakak dan ibu rasa ingin menitis air mata melihat keadaannya. Jiran kami itu lumpuh sebelah kiri anggota badan. Alhamdulillah,walaupun dia tidak mampu bergerak tetapi dia masih mampu melihat, mendengar dan bercakap lagi.

Katanya memang payah untuk menghadapi penyakit ini. ia ibarat bayi br lahir kerana tidak mampu berbuat apa2 melainkan bantuan daripada keluarga. Alhamdulillah, dengan adanya suami dan anak-anak yang sentiasa ada disisi walau susah sekalipun. Hati saya terkedu melihat anak-anaknya yang membantu mengambilkan wuduk untuknya, memakaikan kain telekung untuknya untuk solat. Si suami pula sentiasa ada disisi jika ingin pertolongan. Terharu melihat keluarga bahagia ini.

Ya Allah sungguhpun ini ujian dariMu tetapi kamu telah memberi keluarga bahagia kepadanya.Ada Hikamh disebalik kesakitan ini.

Ini sedikit sebanyak info tentang penyakit STROKE yang saya ingin kongsikan dengan kawan-kawan:-

Stroke termasuk penyakit serebrovaskuler (pembuluh darah otak) yang ditandai dengan kematian jaringan otak (infark serebral) yang terjadi karena berkurangnya aliran darah dan oksigen ke otak. Berkurangnya aliran darah dan oksigen ini bisa dikarenakan adanya sumbatan, penyempitan atau pecahnya pembuluh darah.

WHO mendefinisikan bahwa stroke adalah gejala-gejala defisit fungsi susunan saraf yang diakibatkan oleh penyakit pembuluh darah otak dan bukan oleh yang lain dari itu.




Tanda dan Gejala-gejala Stroke
Berdasarkan lokasinya di tubuh, gejala-gejala stroke terbagi menjadi berikut:

Bagian sistem saraf pusat : Kelemahan otot (hemiplegia), kaku, menurunnya fungsi sensorik Batang otak, dimana terdapat 12 saraf kranial: menurun kemampuan membau, mengecap, mendengar, dan melihat parsial atau keseluruhan, refleks menurun, ekspresi wajah terganggu, pernafasan dan detak jantung terganggu, lidah lemah. Cerebral cortex: aphasia, apraxia, daya ingat menurun, hemineglect, kebingungan.Jika tanda-tanda dan gejala tersebut hilang dalam waktu 24 jam, dinyatakan sebagai Transient Ischemic Attack (TIA), dimana merupakan serangan kecil atau serangan awal stroke.

Faktor Penyebab Stroke
Faktor resiko medis, antara lain Hipertensi (penyakit tekanan darah tinggi), Kolesterol, Aterosklerosis (pengerasan pembuluh darah), Gangguan jantung, diabetes, Riwayat stroke dalam keluarga, Migrain.

Faktor resiko perilaku, antara lain Merokok (aktif & pasif), Makanan tidak sehat (junk food, fast food), Alkohol, Kurang olahraga, Mendengkur, Kontrasepsi oral, Narkoba, Obesitas.

80% pemicu stroke adalah hipertensi dan arteriosklerosis, Menurut statistik. 93% pengidap penyakit trombosis ada hubungannya dengan penyakit tekanan darah tinggi.

Pemicu stroke pada dasarnya adalah, suasana hati yang tidak nyaman (marah-marah), terlalu banyak minum alkohol, merokok dan senang mengkonsumsi makanan yang berlemak.


p/s: Moga jiranku cepat sembuh dan buat kawan-kawan dan ingatn untuk diriku jagalah kesihatan kerana kita tidak tahu bila penyakit itu datang. Hope u in PINK of heart..InsyaAllah :)


This entry was posted on 5:21 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

    sujah said...

    Stroke boleh datang bila2 masa, so mulalah menjaga kesihatan diri dari awal..:)

  1. ... on December 19, 2009 at 6:54 AM  
  2. diba said...

    yup..jga sume manis,msin pahit..haha jgn bnyak2..hee

    doa bnyak smoga jiran wan tu cpt smbuh..lau ade rzki boleh smbuhh...insyaallah..kuasa tuhan semuanyaa~;D

  3. ... on December 19, 2009 at 5:37 PM  

Engkaulah HarapanKu